Klanten boekhandel Donner Rotterdam schenken kinderboeken aan Stichting Jarige Job

12 april 2019

Boekhandel Donner in Rotterdam biedt klanten de mogelijkheid om de boeken van de campagne ‘Geef een (prenten)boek cadeau’ 2019 te doneren aan Stichting Jarige Job. Tot nu toe zijn er al 120 exemplaren van het jeugdboek Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman opgehaald. Een geweldig aantal waar Stichting Jarige Job heel veel kinderen mee kan blij maken. Ook wordt vanaf zaterdag het prentenboek van de actie, Kikker is Kikker van Max Velthuijs, ingezameld.

A.s. zaterdag om 13.00 uur worden de boeken overhandigd aan Huib Lloyd, voorzitter van Stichting Jarige Job. Dit is ook meteen het startsein om Kikker is Kikker in te zamelen voor de stichting. Afgelopen vrijdag is de campagne ‘Geef een prentenboek cadeau’ gestart en zijn er 400.000 exemplaren van het prentenboek Kikker is Kikker verspreid onder boekhandels door het hele land.

Geef een prentenboek cadeau
'Geef een (prenten)boek cadeau' heeft als missie om alle kinderen in Nederland en Vlaanderen te laten opgroeien tussen de mooiste boeken uit de jeugdliteratuur. Boekhandels en diverse landelijke organisaties bundelen hun krachten om elk jaar een jeugd- en een prentenboekklassieker op een toegankelijke manier beschikbaar te maken.

Hoe bereiken we alle kinderen? Door te geven!
Voor een klein bedrag (€ 2,-) zijn de boeken te koop in de boekhandel, om cadeau te geven aan jezelf of een ander. Door de nadruk te leggen op ‘geven’, hoopt de stichting alle kinderen te bereiken – ook de kinderen die, om wat voor reden ook, thuis geen boeken hebben. Zo’n gulle gever hoeft niet per se vader, moeder, opa of oma te zijn: ook gemeente, school of kinderdagverblijf dragen hieraan bij. En als je niet weet aan wie je een boek wilt geven, kun je bij verschillende boekhandels in het land de boeken doneren aan goede doelen. Zoals ook bij Donner Rotterdam.

Samen zorgen we ervoor dat alle kinderen opgroeien tussen de boeken

Wat is er te doen in de Donner?
Om 13.00 uur worden de boeken officieel overhandigd aan Huib Lloyd, voorzitter Stichting Jarige Job. Daarna vieren we met alle kinderen dat de inzameling van Kikker is Kikker voor Stichting Jarige Job is gestart en dansen we samen op het liedje Kikker viert feest. Dans je mee met Kikker?
Voor de kleintjes is er van alles te knutselen, in een vrolijk Kikker-thema!

Waarom is lezen en leesplezier van belang?
Lezen en voorgelezen worden opent een wereld van verhalen die de fantasie prikkelen en vensters openen naar nieuwe avonturen, mensen en culturen. Bovendien leggen zij de basis voor geletterdheid en daarmee tot succes op school en later in de samenleving. Het effect op woordenschatontwikkeling is onevenaarbaar: met een kwartier vrij lezen per dag leren kinderen gemiddeld 1000 woorden per jaar! Dus… geef je dit jaar ook weer mee aan alle kinderen van Nederland en Vlaanderen?