Wecycle scholenactie: schatgraven naar e-waste

07 september 2020

De jaarlijkse Wecycle inzamelactie onder basisscholen gaat deze week van start. Het thema dit jaar is “schatgraven”, leerlingen gaan op zoek naar afgedankte kleine apparaten die zich in veel huizen bevinden. Aan de kinderen de opdracht om deze thuis op te zoeken en op school in te leveren. In ruil voor hun inzet is er een mooie beloning voor de school, een Wecycle-Recycle Certificaat en een donatie aan Stichting Jarige Job!

Recycling van elektrische apparaten

Basisscholen die meedoen met de inzamelactie ontvangen lesmateriaal in de vorm van een E-waste schatkaart, deze helpt kinderen op weg bij het vinden van afgedankte kleine apparaten. Deze apparaten kunnen heel goed gerecycled worden tot nieuwe grondstoffen en zijn een verborgen schat. De inzamelactie is onderdeel van een landelijke campagne, waar ruim 190 basisscholen verspreid over heel Nederland aan deelnemen. De jaarlijkse actie is een groot succes: vorig jaar werden er bijna 23.000 kleine apparaten ingezameld.

Wecycle steunt Stichting Jarige Job

De actie is georganiseerd door Wecycle, een non-profitorganisatie die de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen regelt. Voor iedere school die meedoet aan de inzamelactie doneert Wecycle een bedrag aan Stichting Jarige Job. De jaarlijkse inzamelactie vindt voor de achtste keer plaats dit jaar. Jan Vlak, algemeen directeur van Wecycle: “Wij vinden het heel belangrijk om kinderen op een toegankelijke manier iets mee te geven over het belang van het recyclen van e-waste. De samenwerking met scholen is daarom van groot belang voor ons. Wij zijn hen dan ook heel dankbaar voor hun inspanningen en wensen alle scholen dit jaar weer veel inzamelsucces!"

School aanmelden

Stichting Jarige Job wenst alle basisscholen én hun leerlingen veel succes toe met inzamelen. Nog geen partner van Wecycle? Scholen kunnen zich aanmelden via deze link.