Stichting Jarige Job staat in krant Jong010!

17 oktober 2016

ROTTERDAM – Op 17 oktober is het Wereldarmoededag. Op deze dag wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor armoede en de gevolgen daarvan voor mensen. In Rotterdam leeft één op de 4 kinderen in armoede.

Ruim 60.000 kinderen in Nederland kunnen hun verjaardag niet vieren omdat daar thuis te weinig geld voor is. stichting Jarige Job helpt deze kinderen. Maas (7) en Sepp (8) hun ouders werken bij Stichting Jarige Job. Zij gaven op 20 september een rondleiding bij de stichting.

‘Ik kreeg op mijn eerste verjaardag heel veel cadeaus. Mijn ouders bedachten toen dat iedereen het verdient om zijn verjaardag te vieren. Ze richtten daarom de stichting op’, zegt Maas. ‘Jarige Job geeft ongeveer 20.000 kinderen per jaar een verjaardagsbox. In de box zitten slingers, ballonnen, taartmix, traktaties en cadeautjes’, vertelt vriend Sepp.

Een belangrijke en leuke dag
‘Ik zou me heel verdrietig voelen als ik mijn verjaardag niet kon vieren. Ik vind mijn verjaardag een heel leuke dag. Iedereen denkt dan aan me. Ik vind een taart het belangrijkste op mijn verjaardag. Het is echt feest als er taart is’, zegt Maas. ‘Ik vind mijn verjaardag een belangrijke dag. Ik houd van taart en cadeautjes. Ik zou het heel erg vinden als ik op school geen traktatie kon uitdelen. Ik vind het daarom heel goed dat Jarige Job bestaat’, zegt Sepp.

Dozen inpakken
‘Vrijwilligers pakken de dozen hier in het magazijn in. Wij mogen soms ook helpen. Er zijn speciale cadeaus voor meisjes en voor jongens. En de cadeaus liggen gesorteerd op leeftijd. Alle cadeaus zijn nieuw en nog niet gebruikt. Stichting Jarige Job zorgt er zo voor dat de kinderen iets krijgen waar ze blij mee zijn’, legt Maas uit. Sepp: ‘Ik zie hier soms wel speelgoed dat ik zou willen hebben. Maar dit is niet voor ons. Dit is speciaal voor de kinderen die weinig hebben.’

Iets weggeven
Sepp heeft een tip: ‘Ga zuinig met je speelgoed om. Je kunt je speelgoed dan weggeven als je het niet meer gebruikt. Ik geef soms bijvoorbeeld Pokémon kaarten aan kinderen die er geen hebben. Ik vind het leuk om anderen blij te maken.’

Jong010
Dit artikel is te lezen in Jong010! Klik hier voor het hele artikel. Jong010 is dé lokale krant voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar in Rotterdam. De papieren krant komt maandelijks uit en wordt gratis verspreid via alle basisscholen en openbare gelegenheden.

Tekst: Suzanne Tuig - Beeld: Johannes Odé