Sabine’s verhaal in VROUW

06 oktober 2020

In Nederland groeit één op de twaalf kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van een bestaansminimum. Zo ook Sabine’s (31) zoontje Bram (6).

“Als je vertelt dat je in de bijstand zit, denken veel mensen direct te weten wat voor persoon jij bent,” vertelt Sabine. “Iemand die in de bijstand zit, ziet er zo en zo uit, heeft een hoop verkeerde keuzes gemaakt en is waarschijnlijk verslaafd aan drank, drugs of gokken óf aan allemaal. Hoe dan ook: het is je eigen schuld. Soms ga ik de discussie aan en soms besluit ik dat het mijn energie niet waard is. Maar ik vind het best lastig dat er zoveel vooroordelen zijn. Er slecht voor staan op financieel vlak is namelijk echt niet altijd je eigen schuld. Neem mijn geval: de relatie met mijn ex was erg gewelddadig. Als gevolg daarvan heb ik post-traumatische stressstoornis overgehouden, ben ik afgekeurd en kan ik de arbeidsmarkt niet meer op. Dan wordt het op financieel gebied een lastige zaak.

Verjaardagsbox

We moeten met zijn tweetjes rondkomen van zo’n 35 euro per week. Bram probeer ik zo weinig mogelijk te laten meekrijgen van het feit dat we minder te besteden hebben dan zijn vriendjes en vriendinnetjes. Iedere cent die we overhouden gaat in een potje, zodat we cadeautjes kunnen kopen als dat nodig is. En zamelen ze op school geld in voor de voedselbank, dan geef ik – hoe dubbel ook – wat centjes mee. Er zijn allerlei initiatieven om het voor kinderen zo fijn mogelijk te maken. Vorig jaar kreeg ik voor Bram zijn verjaardag een verjaardagsbox van Stichting Jarige Job. Daarin zat alles wat je nodig hebt voor een topverjaardag: taartmix, kaarsjes, vlaggetjes, traktaties voor op school en uiteraard leuke cadeautjes. Hij vond het prachtig! Tegelijkertijd maak ik hem bewust van wat dingen kosten. Ik leg hem uit waarom het belangrijk is om zuinig met je spullen om te gaan, en gaan we samen naar de supermarkt, dan vraag ik hem wat hij zou willen kopen en waarom. Laatst nog, toen we fruit wilden halen, gaf hij als antwoord: ‘Ik zou eigenlijk ananas willen, maar die kost 3 euro. Voor dat geld heb je een hele zak appels. Ik ga voor de appels, mama!’

‘Voor Bram kreeg ik een verjaardagsbox met traktaties en cadeautjes... hij vond ’t prachtig!’

Sabine (31)

Gelukkig

Mensen die in de bijstand zitten, zijn niet per definitie minder gelukkig dan mensen die in een betere situatie zitten. Ik niet in ieder geval. Ik heb het financieel misschien minder goed, maar als ik daarvoor een keer iets moet laten dan is dat maar zo. Het zit mijn geluk niet in de weg. En ik heb het idee dat voor Bram hetzelfde geldt. Uiteraard vind ik het soms vervelend dat ik hem niet alles kan geven wat hij misschien zou willen. En over hoe we het gaan redden als hij straks ouder is en wil gaan studeren, wil ik nog niet nadenken. We genieten allebei van de kleine dingen, vinden het bijvoorbeeld fantastisch om samen naar het bos te gaan en meer te weten te komen over de verschillende beestjes die daar leven. Je hebt geen materiële zaken nodig om gelukkig te zijn.”

Samen voor alle kinderen

Samen voor alle kinderen (Sam&) is een samenwerking tussen Leergeld Nederland, Nationaal Fonds Kinderhulp, Jeugdfonds Sport & Cultuur en Stichting Jarige Job. Gezamenlijk zetten zij zich in voor kinderen die opgroeien onder de armoedegrens. Via een gezamenlijk platform kunnen ouders en begeleiders eenvoudig voorzieningen aanvragen voor kinderen die opgroeien in armoede. Dit initiatief wil de VriendenLoterij graag ondersteunen. Wordt u tussen 18 september en 31 oktober deelnemer van de VriendenLoterij door mee te spelen met de VriendenLoterij Bingo, dan gaat 40% van uw lotprijs direct naar Sam&. Met uw lot zorgt u dat een kind in armoede een eerlijke kans krijgt.

Dit interview verscheen in VROUW Magazine (De Telegraaf) op zaterdag 3 oktober 2020 en maakt deel uit van een reeks verhalen in het kader van de VriendenLoterij Bingo.