Ouders onderschatten tijdelijke financiële gevolgen corona

30 september 2020

Aantal aanvragen Sam& gegroeid, maar niet in lijn met verwachting

Rotterdam, 29 september 2020 - Het aantal gezinnen dat financiële steun nodig heeft, is door de coronacrisis sterk gegroeid. Hiervan dreigen tienduizenden kinderen de dupe te worden. Het aantal hulpaanvragen dat voor kinderen die in armoede opgroeien is gedaan via samenvoorallekinderen.nl (Sam&), het gezamenlijk digitale loket van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Stichting Jarige Job en Nationaal Fonds Kinderhulp, is namelijk vertienvoudigd sinds het online platform in januari is gelanceerd. Dit is slechts het topje van de ijsberg, want nog lang niet alle ouders en hulpverleners lijken de weg te kunnen vinden naar het platform. Het aantal hulpvragen dat bij de vier samenwerkingspartners afzonderlijk is binnengekomen, laat een wisselend beeld zien en ligt lager dan verwacht. Sam& vindt dat zeer zorgwekkend. Daarom luidt zij met de VriendenLoterij dit najaar de noodklok via een landelijke campagne.

Gemiddeld groeit 1 op de 12 kinderen in ons land op in armoede. Een kwetsbare groep die als gevolg van de pandemie nu alleen maar groeit. Sinds de virusuitbraak kwamen vanaf mei extra veel aanvragen binnen bij het online platform samenvoorallekinderen.nl. Het gaat hier om aanvragen die ervoor zorgen dat kinderen gewoon mee kunnen doen, doordat zij bijvoorbeeld hun verjaardag kunnen vieren, mee kunnen doen aan sport- of dansles, schoolactiviteiten of een dagje uit. Het aantal hulpvragen bij de vier organisaties in het samenwerkingsverband liet een wisselend beeld zien. Zo ligt het aantal keer dat beroep is gedaan op Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job respectievelijk 23 procent en 18 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarentegen kreeg Stichting Leergeld tijdens de lock-down een stuk minder hulpvragen binnen, omdat er onder andere geen schoolreisjes werden georganiseerd. Nu de scholen weer zijn gestart is er een stijging in het aantal hulpverzoeken zichtbaar. Op Jeugdfonds Sport & Cultuur is tijdens de crisis minder beroep gedaan, aangezien zowel de sport- als cultuursector nagenoeg stillagen.

Kinderen in armoede moeilijk te bereiken

Sam& verwacht echter een grotere stijging door de economische gevolgen van de coronacrisis, maar ziet dat nog niet terug in de cijfers. Roeland van Geuns, lector Armoede Interventies aan de Hogeschool van Amsterdam, deelt deze zorg. “De kleinere hoeveelheid aanvragen is te verklaren doordat de overheid in de eerste fase van de pandemie onmiddellijk maatregelen heeft getroffen om werkloosheid en armoede tegen te gaan. Deze maatregelen zijn echter tijdelijk. Bovendien is er een grote groep die recht heeft op aanvullende voorzieningen, maar zich hiervan niet bewust is”, zegt Van Geuns. “Veel mensen die recht hebben op financiële hulp, beseffen dit niet omdat ze zich niet aangesproken voelen. Er is veel empirisch bewijs dat de mens problemen onderschat en als tijdelijk beschouwt. Dit geldt zeker wanneer dit gaat om problemen die niet goed te overzien zijn, zoals financiële problemen. Ook blijkt uit onderzoek dat de mens zijn eigen oplossingsvermogen overschat. Zij zijn juist gebaat bij een steuntje in de rug, maar zijn helaas vaak moeilijk te bereiken.”

Ouders vragen niet om hulp

Sam& merkt dat zij de groep werkende ouders die in aanmerking komt voor hulp, het minst goed bereiken. “Uit ons onderzoek ‘Altijd op een richeltje lopen’ blijkt dat er nog steeds een taboe heerst als het gaat om hulp vragen. Ook zijn veel ouders niet bekend met de mogelijkheden die er zijn om steun te krijgen”, zegt Monique Maks, één van de bestuurders van Sam&. “Werkende ouders vinden vaak dat anderen nog veel slechter af zijn dan zij. Zodra ze echter over de ervaringen van anderen horen of mensen uit hun netwerk hen op deze mogelijkheid wijzen, verandert dat. Dit geldt uiteraard ook voor ouders die hier door de coronacrisis behoefte aan hebben. Zoals zzp’ers die tijdelijk met minder of geen opdrachten zitten of ondernemers en hun personeel uit zwaar getroffen sectoren, zoals de evenementenbranche. Wij willen deze ouders vooral op het hart drukken dat zij er niet alleen voor staan en gewoon bij ons een aanvraag kunnen indienen.”

Sam& in schijnwerpers bij VriendenLoterij Bingo

Ook merkt Sam& dat intermediairs - zoals leerkrachten, schuldhulpverleners, huisartsen of wijkteams - zich onvoldoende bewust zijn dat óók zij via het platform een aanvraag kunnen indienen. “Om het leed van zoveel mogelijk kinderen in deze moeilijke tijd te verzachten, moeten we onze zichtbaarheid vergroten. Daarom zijn we erg blij dat we juist nu samen met de VriendenLoterij aandacht kunnen vragen voor dit probleem dat steeds urgenter wordt,” vertelt Maks. De VriendenLoterij heeft Sam& namelijk gekozen als het goede doel dat zij in de komende maanden ondersteunt in haar campagne van dit najaar.

Samen voor alle kinderen

Sam& is een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Stichting Jarige Job en Nationaal Fonds Kinderhulp. Samen zetten wij ons in om kinderen te ondersteunen die opgroeien in een gezin met weinig financiële middelen, door allerlei voorzieningen te bieden op het gebied van onderwijs, sport, cultuur, verjaardag, vrije tijd en andere activiteiten. Dit doet Sam& in samenwerking met gemeenten, lokale partners en bedrijven. Samen met het Nibud en Rabo Foundation biedt Sam& tevens informatie en oplossingen over opvoeden met geldzorgen.