Ondanks coronacrisis meer cadeaus met Sinterklaas

26 november 2020

PostNL roept op om nieuwe cadeaus mee te geven aan de pakketbezorger voor Stichting Jarige Job

Ondanks dat 3 op de 10 gezinnen in Nederland financieel getroffen zijn door de coronacrisis, wordt Sinterklaas dit jaar tóch groots gevierd. Zo krijgt 1 op de 5 kinderen dit jaar 8 of meer cadeaus, bijna anderhalf keer zoveel als vorig jaar, blijkt uit representatief onderzoek van Stichting Jarige Job uitgevoerd door Dynata*. En dat terwijl het aantal kinderen dat in Nederland hun verjaardag niet kan vieren is toegenomen met 20% de afgelopen maanden. PostNL roept daarom alle Nederlanders op om nieuwe cadeautjes in januari en februari gratis mee te geven aan de pakketbezorger of in te leveren bij een PostNL-punt. Samen met Stichting Jarige Job zorgt de bezorger er dan voor dat deze terecht komen bij kinderen die hun verjaardag niet kunnen vieren omdat zij het thuis minder breed hebben.

Meer cadeaus omdat we minder leuke dingen kunnen doen

Dit jaar viert de helft van de Nederlandse gezinnen Sinterklaas alleen met het eigen gezin. Voor velen is dit jaar anders dan normaal, maar niet als het om het aantal cadeaus gaat. De meeste gezinnen geven namelijk niet minder cadeaus. Eenvijfde van de ouders geeft zelfs extra cadeaus, omdat zij minder leuke dingen kunnen doen vanwege Corona. Wel is er een groot verschil in de uitgaven aan cadeaus onder de gezinnen. Voor 7 op de 10 ouders die niet getroffen zijn door de coronacrisis verandert het budget voor cadeaus niet. Terwijl de meerderheid van de ouders die wel getroffen zijn dit jaar minder geld uitgeven aan cadeaus, 57% van hen geeft tussen de 20-50 euro minder uit.

Zelf Sinterklaas spelen

Sommige kinderen worden deze Sinterklaas overladen door cadeaus, echter zijn er ook dit jaar 80.000 kinderen in Nederland die hun verjaardag niet kunnen vieren, omdat hier thuis te weinig geld voor is. Dat is 20% meer dan voorgaande jaren, onder andere vanwege de coronacrisis. De feestmaand, waarin die ongelijkheid qua verdeling extra zichtbaar wordt, is dan ook een mooi moment voor ouders en kinderen om een cadeau weg te geven aan deze kinderen.

Opvoedexpert Krista Okma licht toe;

Cadeautjes zijn vooral een manier om te laten zien dat je om de ander geeft. En voor diegene die het cadeautje krijgt te voelen dat je ertoe doet. Je leert kinderen in te leven in de wereld van anderen door hen te vertellen dat al dat moois niet zo vanzelfsprekend is. Je kan ze vertellen dat er andere kinderen zijn in Nederland die het minder goed hebben en dit merken tijdens de feestdagen en hun verjaardag. Het is mooi om samen met jouw kind voor hen in actie te komen door een nieuw cadeau weg te geven of te kopen, zodat ook zij een fijne verjaardag hebben. Een mooier cadeau kun je jouw en een ander kind niet geven deze feestmaand.

Cadeaus inzamelen nu nóg belangrijker

Nu de vraag naar verjaardagsboxen nog groter is en deze groei naar verwachting verder doorzet, zijn er nog meer cadeaus nodig. Vanaf januari kunnen nieuwe cadeaus (geen tweedehands spullen) voor kinderen van 4 t/m 12 jaar met een gratis verzendlabel dan ook aan de PostNL-pakketbezorger mee worden gegeven of afgegeven worden bij een PostNL-punt. Samen met Stichting Jarige Job zorgen zij ervoor dat al deze pakketjes terechtkomen bij kinderen die het thuis minder breed hebben. Het is ook mogelijk om zelf een cadeau te kopen en deze in de speciale inzamelbox af te geven bij Bruna of Poiesz supermarkten. Bij dezelfde campagne vorig jaar werden via PostNL ruim 80.000 cadeaus aan Stichting Jarige Job gedoneerd!

Meedoen? Ga naar: postnl.nl/mooigebaar

Over het onderzoek

Aan dit representatieve onderzoek hebben 1.000 Nederlandse ouders met kinderen tussen de 4-12 jaar meegewerkt. Het onderzoek naar de impact van COVID-19 op cadeaugedrag in Nederland is uitgevoerd in opdracht van Stichting Jarige Job & PostNL door Dynata. Download factsheet onderzoek

Resultaten van dit onderzoek in de media:

27 november NPO 1 Goedemorgen Nederland - Bekijk fragment