Meer kinderen zonder verjaardagscadeau tijdens tweede lockdown

22 januari 2021

Tot en met februari is het mogelijk om nieuwe cadeaus op te sturen naar Stichting Jarige Job

Het aantal aanvragen voor verjaardagsboxen is tijdens de tweede lockdown opgelopen met 15% tot 16.489, alleen al over december en januari*. Dit blijkt uit cijfers van Stichting Jarige Job. De verwachting is dat deze trend zich voortzet, waarmee het totaal aantal aanvragen rond de 90.000 uitkomt in 2021. Tijdens deze lockdown is het inzamelen van cadeautjes en donaties dus nog belangrijker voor Stichting Jarige Job. Geef daarom in januari en februari nieuwe cadeaus gratis mee aan de PostNL-pakketbezorgers of doneer een geldbedrag, zodat ieder kind kan genieten van een feestelijke verjaardag!

Hulp vragen blijft lastigDoor COVID-19 zijn er meer gezinnen die in een financieel moeilijke situatie terechtkomen en hierdoor geen cadeaus voor hun kinderen kunnen kopen. Tweederde van deze gezinnen geeft aan het lastig te vinden om hulp te vragen, zo blijkt uit representatief onderzoek van Stichting Jarige Job*. “Sommige mensen schamen zich, maar dat is nergens voor nodig”, stelt opvoedexpert Krista Okma. “Erover praten met mensen die je vertrouwt lucht op. Vraag ook hulp, deel je zorgen bijvoorbeeld met de kinderopvang of school. Merkt je kind dat jij je zorgen maakt? Dan kun je best zeggen dat je de situatie moeilijk vindt. Geef je kind wel het gevoel dat je de situatie aankunt.”

Het belang van een cadeau4 op de 10 ouders die financieel getroffen zijn door COVID-19 raken gestresst door de verjaardag van hun kind, omdat zij niet kunnen geven wat hun kind verdient. Het vieren van je verjaardag is belangrijk en draagt bij aan het gevoel van eigenwaarde en waardering van een kind. Krista: “Een verjaardag moet een moment zijn om met elkaar te genieten, even los van alle zorgen. Maar als hier geen budget voor is, zorgt het bij ouders voor stress en kunnen kinderen zich buitengesloten voelen.” Met de verjaardagsbox van Stichting Jarige Job worden ouders ontlast van deze zorgen. Daar komt bij dat kinderen zo toch een feestelijke verjaardag kunnen vieren met slingers, taart, traktaties en cadeautjes. Juist daarom is het inzamelen van cadeaus en donaties van groot belang. Voor meer informatie over de inzamelactie en het downloaden van het gratis verzendlabel kijk je op: www.postnl.nl/mooigebaar.

Cadeau of geldbedrag donerenNieuwe cadeaus (geen tweedehands) voor kinderen van 4 t/m 12 jaar kunnen met een gratis verzendlabel aan de PostNL-pakketbezorger worden meegegeven, of afgegeven worden op een PostNL-punt. Lukt het niet een cadeau op deze manier te versturen? Doneer dan eenmalig een geldbedrag via onze veilige betaallink. Stichting Jarige Job zorgt er samen met PostNL voor dat de cadeaus terechtkomen bij kinderen die anders hun verjaardag niet kunnen vieren. De inzamelactie loopt tot en met eind februari.

Over het onderzoekAan dit representatieve onderzoek hebben 1.000 Nederlandse ouders met kinderen tussen de 4-12 jaar meegewerkt. Het onderzoek naar de impact van COVID-19 op cadeaugedrag in Nederland is uitgevoerd in opdracht van Stichting Jarige Job & PostNL door Dynata. Download de factsheet van het onderzoek.

*Ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.