Deze maand landelijke ‘feestslinger’-actie in supermarkten

12 september 2018

Deze maand landelijke ‘feestslinger’-actie in supermarkten

Deze maand landelijke ‘feestslinger’-actie in supermarkten Jarige Job wil álle kinderen een mooie verjaardag bezorgen.

Voor 61.000 jonge kinderen uit de armste gezinnen in Nederland, hangt boven ieder nieuw schooljaar een donkere wolk: hun verjaardag. Omdat er thuis te weinig geld is, kan hun mooiste dag niet gevierd worden. En minstens zo erg: op school kunnen ze niet trakteren. Het komt zelfs met regelmaat voor dat deze kinderen op hun verjaardag met een smoes van school wegblijven. Een verdrietige zaak, vindt Huib Lloyd, die in 2010 besloot daar samen met zijn vrouw iets aan te doen. En met succes: dankzij hun Stichting Jarige Job krijgen nu iedere maand zo’n 5000 ouders voor hun jarige kind een verjaardagsbox met cadeautjes, slingers en traktaties voor in de klas. Deze maand gaat de stichting met hulp van vrijwel alle supermarkten in ons land extra aandacht vragen voor het Jarige Job kind. Bij aankoop van bepaalde producten ontvangt de consument een feestslinger maar gaat er óók een feestslinger in de verjaardagsbox van Jarige Job.

Om nog meer aandacht te genereren rondom Stichting Jarige Job heeft Jeroen van der Boom meegewerkt aan een videoboodschap: “Als vader van Daan en Luuk weet ik hoe belangrijk verjaardagen zijn voor kinderen. Alle kinderen verdienen een verjaardag en daarom is Jarige Job een fantastisch initiatief. Hoe mooi dat de meeste supermarkten hier aan mee werken. Ik hoop dat Nederland tijdens het boodschappen doen massaal achter deze actie gaat staan.”

‘Een tastbaar goed doel’
Lloyd vindt het fijn dat zoveel supermarkten en mensen als Van der Boom zich herkennen in de noodzaak van Jarige Job en zich ook daarvoor vanuit het hart willen inzetten: “Het is echt een tastbaar goed doel. De meesten van ons weten in hun directe omgeving wel een gezin waar elk dubbeltje moet worden omgedraaid. Waar een verjaardag vieren een luxe is die ze zich niet kunnen veroorloven. Vooral voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar is een verjaardag echt enorm belangrijk. Wij vinden dat ieder kind in Nederland z’n verjaardag moet kunnen vieren met slingers, cadeautjes en iets om uit te delen in de klas.”

Alles gericht op de ouders
Met hulp van diverse maatschappelijke organisaties waaronder de Voedselbank, brengt Jarige Job deze gezinnen in kaart. Ouders die dat willen, krijgen een Jarige Job verjaardagsbox. Ze kunnen dan het huis versieren, taart bakken, cadeautjes inpakken en zorgen voor een traktatie op school. Lloyd: “De box gaat anoniem verpakt, direct naar de ouders. De kinderen hebben dus geen idee van het bestaan van Jarige Job en kunnen echt genieten van hun verjaardag: thuis en in de klas.”

5.000 verjaardagsboxen per maand
Dankzij de samenwerking met de Voedselbank en andere maatschappelijke organisaties en instellingen zoals Jeugdfonds Sport & Cultuur, Stichting Leergeld, Nationaal Fonds Kinderhulp en Het Vergeten Kind, is het aantal verspreide boxen inmiddels gestegen van 2500 naar ruim 5000 per maand. In het feestelijk ingerichte pakhuis in Rotterdam zijn tientallen vrijwilligers bijna dagelijks in de weer om de schappen aan te vullen en verjaardagsboxen in te pakken.

Lloyd: “We ontvangen hier zelfs met regelmaat bedrijven die er een goede-doel-uitje van maken om ons te helpen. Echt hartverwarmend.”

Centrale rol buurtsuper
Voor Stichting Jarige Job is zoveel mogelijk bekendheid erg belangrijk, zowel bij lokale maatschappelijke organisaties als bij het grote publiek. Lloyd: “Daarom zijn we zo blij met deze nieuwe feestslingers-actie samen met supermarkten in het hele land. De buurtsuper vervult een centrale rol in de wijk en dankzij de extra aandacht die we krijgen kunnen we ervoor zorgen dat straks nog meer arme gezinnen door ons bereikt gaan worden. En wie weet kunnen straks álle kinderen in ons land hun verjaardag vieren. Thuis en met hun vriendjes en vriendinnetjes op school.”

Meer informatie
De Jarige Job feestslinger-actie loopt vanaf 10 september tot en met 7 oktober in de volgende supermarkten: Agrimarkt, Albert Heijn, COOP, Emté, Jumbo, MCD, Plus en Spar.

Over Jarige Job
In Nederland zijn ruim 61.000 kinderen die hun verjaardag niet kunnen vieren, omdat er thuis te weinig of zelfs geen geld voor is. Op hun mooiste dag van het jaar krijgen zij geen cadeautjes, hangen er geen slingers, ballonnen en kunnen zij zelfs niet trakteren. Stichting Jarige Job helpt deze kinderen door het geven van een verjaardagsbox t.w.v. €35,- aan de ouders van deze kinderen. Hierin zit alles wat nodig is voor een echte verjaardag thuis en op school. Jarige Job werkt samen met diverse sociale partners en ook bedrijven waaronder Perfetti van Melle (snoepgoed), PostNL (levert de boxen af), Stabilo (pennen, stiften etc), Uitgeverij Unieboek |Het Spectrum (kinderboeken), Unox (knakworsten), Jumbo/Hasbro (Speelgoed), Feestwinkel.nl /Boland (feestartikelen) en Unilever. In sommige gevallen leveren de partners gratis spullen, soms tegen inkoopprijs. Ook is de stichting afhankelijk van donaties omdat soms spullen moeten worden ingekocht.

Jeroen van der Boom, Ziggo Dome en voetbalclub Sparta Rotterdam samen met aanvoerder Lars Veldwijk en trainer Henk Fraser, hebben vanuit het hart meegewerkt aan het samenstellen van een prachtige oproep namens Stichting Jarige Job. Klik op onderstaande link voor video van Jeroen van der Boom: