Nieuwe landelijke website voor leeftijdsgenootjes die opgroeien in armere gezinnen

19 juni 2018

Advies van Raad van Kinderen leidt tot nieuwe landelijke website voor leeftijdsgenootjes die opgroeien in armere gezinnen.

Prinses Laurentien en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Tamara van Ark zijn ontzettend trots op de Raad van Kinderen. De kinderen adviseerden namelijk gemeente Groningen met het armoedebeleid. De belangrijkste uitkomsten: kinderen uit armere gezinnen mogen zich niet anders voelen en moeten gewoon mee kunnen doen. En dat geldt niet alleen in gemeente Groningen!

Daarom vinden ze bijvoorbeeld sporten, een verjaardag vieren, een fiets en af en toe een uitje belangrijk voor alle kinderen. Ze zijn blij dat mede dankzij hen de landelijke website www.samenvoorallekinderen.nl is ontwikkeld: ‘ouders en bijvoorbeeld leerkrachten moeten op één plek een aanvraag kunnen doen voor de kinderen. En het moet een leuke naam krijgen’ zegt Myrthe. ‘SAM& is een toffe naam, want alleen samen kunnen we kinderen in armoede helpen’. Tijdens de Raad van Kinderen Awardshow roepen de kinderen iedereen op om zich in te zetten en armoede bespreekbaar te maken. Want het voelt gewoon super om iets goeds te doen voor een ander.

Staatssecretaris Van Ark zegt: “Ieder kind dat opgroeit in armoede is er een teveel. Daarom ook mijn complimenten voor de uitstekende samenwerking tussen de vier organisaties die onderdeel zijn van Sam& en voor de stap die zij hebben gezet naar de website. Heel belangrijk ook dat zij kinderen zelf daarbij om advies hebben gevraagd. Houd dat vol. Als de samenwerking onderling goed is en de communicatie klopt, kun je bergen verzetten.”

In Nederland groeit 1 op de 9 kinderen op in armoede, dat zijn gemiddeld 3 kinderen per klas. Armoede leidt tot minder welbevinden en meer sociale uitsluiting van de kinderen. De grootste groep arme kinderen heeft werkende ouders. Ongeveer de helft van de kinderen is autochtoon.

Over Sam&
Sam& is het samenwerkingsverband tussen Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Stichting Jarige Job en Nationaal Fonds Kinderhulp. Samen zetten zij zich in voor alle 398.000 kinderen van 0 - 21 jaar die opgroeien in armere gezinnen. Hun ouders/verzorgers en/of betrokken professionals zoals leerkrachten kunnen bij Sam& terecht om de kind(eren) gewoon mee te laten doen door voorzieningen op het gebied van educatie, sport, cultuur, verjaardag, recreatie en overige zaken aan te vragen.

Sam& werkt nauw samen met verschillende partijen in de publieke en private sector, waaronder de Missing Chapter Foundation en de Raad van Kinderen.