Langdurige samenwerking Stichting Jarige Job en T-Mobile

10 oktober 2016

Staatssecretaris Jetta Klijnsma juicht werk Stichting Jarige Job toe.

Stichting Jarige Job en T-Mobile maken van iedere verjaardag weer een feestje

Den Haag - In het bijzijn van de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Jetta Klijnsma, en kinderen van Basisschool De Voorsprong in Den Haag, starten T-Mobile en Stichting Jarige Job vandaag een langdurige samenwerking. T-Mobile en Stichting Jarige Job maken zich samen hard voor een wezenlijke bijdrage aan het tegengaan van armoede in Nederland. Stichting Jarige Job helpt kinderen die opgroeien in armoede om hun verjaardag te vieren. T-Mobile ondersteunt de stichting de komende jaren met haar expertise op het gebied van technologie. Daarnaast kan de stichting gebruikmaken van het intensieve netwerk van meer dan 100 winkels en miljoenen klanten.

“In Nederland groeien volgens het Sociaal Cultureel Planbureau meer dan 60.000 kinderen op in families waarvan het vrij besteedbaar inkomen niet meer dan 10 euro per dag is. Moet je je dat eens proberen voor te stellen. Deze kinderen zitten niet op een sport, niet op muziekles, gaan niet mee met schoolreisjes en gaan op hun verjaardag niet naar school omdat ze niet kunnen trakteren”, aldus Huib Lloyd, oprichter en directeur van Stichting Jarige Job. De verjaardag is voor een kind een belangrijke dag, een dag waarop je in het zonnetje wordt gezet. Stichting Jarige Job maakt verjaardagen voor deze kinderen mogelijk. Dit doet ze door de ouders van jarige kinderen een verjaardagsbox te sturen met daarin alles om een feestje te kunnen vieren, thuis én op school.

Armoede in Nederland
In het kader van Wereldarmoededag die jaarlijks plaatsvindt op 17 oktober, woonde Staatsecretaris Jetta KIijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst bij. Het Sociaal en Cultureel Planbureau maakte onlangs bekend dat het aantal mensen in armoede in Nederland afneemt en dat die trend volgend jaar doorzet als alle maatregelen doorgaan die met Prinsjesdag zijn aangekondigd. Staatssecretaris Klijnsma is blij dat de armoede niet langer toeneemt. “Ik wil dat álle kinderen mee kunnen doen. Daarom heeft het kabinet 100 miljoen euro extra per jaar beschikbaar gesteld voor kinderen die het thuis niet breed hebben”, aldus Klijnsma. “Stichting Jarige Job is een fantastische organisatie met veel enthousiaste vrijwilligers die er voor zorgen dat kinderen altijd hun verjaardag kunnen vieren. Het is fijn dat T-Mobile de stichting wil ondersteunen, want als iedereen vanuit zijn eigen rol meehelpt om kinderen mee te laten doen, dan staan we sterker. ”

Een verjaardag vieren is voor een kind essentieel
Basisschool De Voorsprong in Den Haag vormde het toneel van de feestelijke ondertekening van de samenwerking. “Ik merk elke keer weer dat het vieren van een verjaardag voor kinderen een hele belangrijke dag is. Een dag waarop zij thuis én op school in het zonnetje worden gezet en extra aandacht krijgen. Kinderen kijken er vaak dagen naar uit. Het niet kunnen vieren van een verjaardag kan dan ook een enorme impact op een kind hebben. Maar ook als ouder kun je het gevoel krijgen te falen”, zegt directeur Bianca Heijsteeg van De Voorsprong. De leerlingen werden door Marieke Snoep, een van de directeuren bij T-Mobile, verrast met een uitnodiging voor een gastles in het Futurelab van T-Mobile. “Als moeder van twee schoolgaande kinderen zie ik hoe groot het probleem van armoede in Nederland is. Daarom maak ik me er vanuit T-Mobile al langere tijd hard voor om financiële problemen bij onze klanten te voorkomen en te verminderen. Het is namelijk onze maatschappelijke rol om mensen te helpen. Ik ben er dan ook heel trots op dat we Stichting Jarige Job kunnen helpen.”

Meer zichtbaarheid voor Stichting Jarige Job
“De reden dat wij kiezen voor Jarige Job is omdat zij een hele concrete oplossing biedt voor een verborgen probleem. Ons doel is om Stichting Jarige Job naar de volgende fase te brengen. Wij willen namelijk dat iedereen mee kan doen in de samenleving”, aldus Marieke Snoep. “De focus van onze samenwerking ligt niet op geld, maar op het bieden van kennis, technologie en de inzet van ons netwerk van winkels en klanten. We ondersteunen bijvoorbeeld bij het krijgen van meer bekendheid van de stichting en we maken een unieke app waarmee hulpverleners snel en eenvoudig kinderen bij de stichting kunnen aanmelden. Zo maken we samen van iedere verjaardag weer een feestje!”

Bron afbeelding: Hans Tak