Belangrijke steun vanuit het Kabinet voor kinderen uit armere gezinnen

20 september 2016

‘Belangrijke steun vanuit het Kabinet voor kinderen uit armere gezinnen’

Den Haag, 20 september – Het kabinet trekt per 2017 structureel 100 miljoen extra uit voor kinderen die opgroeien in armere gezinnen. Stichting Leergeld, het Jeugdsportfonds, het Jeugdcultuurfonds, Stichting Jarige Job en Nationaal Fonds Kinderhulp zijn enthousiast dat hierdoor de kwetsbare groep van 400.000 kinderen de kans krijgen om ook mee te doen.

Deze kinderen kunnen, doordat er thuis onvoldoende geld is, geen lid worden van een sportclub, dans- of muzieklessen volgen, mee doen tijdens school en recreatieve activiteiten of hun verjaardag vieren. Daardoor kunnen zij zich niet zo ontwikkelen als andere kinderen. “Investeren in deze kinderen betekent voor hen een grotere kans op een goede toekomst en het verkleint de kans op buiten de boot vallen en negatief gedrag,” aldus Monique Maks, directeur van het Jeugdsportfonds namens de vijf organisaties. “Door een goede samenwerking met gemeenten kunnen we gezamenlijk dankzij de extra 100 miljoen veel meer kwetsbare kinderen bereiken.” De organisaties vragen vandaag aandacht voor dit goede nieuws met de social media actie ‘Ik voel me de koning te rijk’.

Afbeelding: Met de social media actie 'Ik voel me de koning te rijk' vragen vijf organisaties vandaag aandacht voor de 100 miljoen extra middelen voor 400 duizend kinderen in armoede.

Feiten sociale uitsluiting kinderen in armoede

In Nederland groeit één op de acht kinderen op in een gezin waar risico op armoede of sociale uitsluiting bestaat. In totaal zijn dit ruim 420.000 kinderen die het risico lopen in armoede op te groeien (Cijfers SCP/CBS). Meer dan 150.000 kinderen kunnen niet meedoen aan sport en cultuur, waardoor zij geen gelijke kans krijgen om zich fysiek, mentaal en sociaal te ontwikkelen (Mulier, 2014). Ruim 60.000 kinderen hebben niet de kans om net als hun leeftijdsgenootjes hun verjaardag te vieren omdat er thuis te weinig geld voor is (SCP), terwijl 55.000 kinderen niet mee kan op schoolreisje door financiële beperkingen (CBS).

Over de organisaties

Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds
Het Jeugdsportfonds geeft sportkansen aan kinderen en jongeren uit gezinnen waar onvoldoende geld is om lid te worden van een sportvereniging. Voor die kinderen betaalt het Jeugdsportfonds de contributie en de sportattributen. Sport helpt een kind zich fysiek, mentaal en sociaal optimaal te ontwikkelen. www.jeugdsportfonds.nl. Het Jeugdcultuurfonds wil dat alle kinderen uit deze gezinnen lessen op kunst en cultuurgebied kunnen volgen. Het laten zien wie je bent en wat er in je leeft, is goed voor het zelfvertrouwen en concentratievermogen en vergroot de kansen later goed mee te kunnen doen in de samenleving. www.jeugdcultuurfonds.nl

Stichting Leergeld
Leergeld wil op een duurzame manier investeren in de participatie en ontwikkeling van kinderen, die zonder extra steun aan de zijlijn van de samenleving terecht dreigen te komen. Leergeld biedt kansen aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar om lid te worden van een sportclub, schoolspullen aan te schaffen of mee te gaan op schoolkamp of schoolreis. Hierdoor kunnen ook deze kinderen hun sociale vaardigheden en kennis zo optimaal mogelijk ontwikkelen en later als volwassenen volwaardig participeren in de samenleving. Door deze “leergeld” voor gaat betalen. www.leergeld.nl

Stichting Jarige Job
Stichting Jarige Job wil de kloof tussen arme en rijke kinderen zo veel mogelijk dichten en maakt verjaardagen mogelijk voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Kinderen die hun verjaardag eigenlijk niet kunnen vieren omdat daar geen geld voor is. Sociaal maatschappelijk gezien is het voor deze groep het meest belangrijk om hun verjaardag te vieren.

Nationaal Fonds Kinderhulp
Nationaal Fonds Kinderhulp vindt dat alle kinderen recht hebben op geluk. Helaas groeien 421.000 kinderen in ons land op in armoede. Zij vallen buiten de boot en kunnen niet meedoen met leeftijdsgenoten. Kinderhulp helpt hen op een hele praktische en kindgerichte manier. Bijvoorbeeld door een tweedehands fiets, contributie voor de sportclub, een weekje kamperen of zwemles mogelijk te maken. www.kinderhulp.nl